sobota 7. prosince 2013

Renesanční šaty

Inspiraci pro první háčkované oblečky jsem čerpala z témat měsíce u Katy a Mony. Tématem pro měsíc červenec byla Renesance. Nejsem žádný znalec v oboru historické módy, ale trošku jsem se porozhlédla po internetu. Usoudila jsem, že tohle bych zvládnout mohla a pustila se do výroby. Jako inspirace mi sloužil obrázek královny Alžběty I. a další dobové malby nejrůznějších dam.

Typ šatů, které jsem si vybrala se sestává ze spodní sukně a samotných šatů s vlečkou. Já však vše udělala dohromady, protože jsem byla líná a taky se mi zdálo, že dvě vrstvy by mohly být na panence příliš hamatné. Napřed jsem uháčkovala hnědé šaty, vepředu rozevřené. Do rozparku jsem vháčkovala zeleně melírovaný klín, který v tomto případě zastupuje spodní sukni. Melírovaná příze by měla imitovat výšivku. Do rukávů šatů jsem pak vháčkovala rukávy košile ze stejné příze jako "spodní sukni". Co to mají ty dámy na obrázcích na hlavě absolutně netuším. Mně to připomíná jakousi širokou čelenku.
Háčkovala jsem z perlovky. Hotové šaty jsem namočila (chyba!), abych je mohla patřičně vytvarovat. Při tom jsem zjistila, že perlovka nemusí být stálobarevná a občas pouští. Ta hnědá pouštěla a jak! Zachraňovala jsem, co se dalo a opatrně světlou část propírala pod tekoucí vodou. Stejně na ní pár flíčků zůstalo. Jak se říká: Chybami se člověk učí. Jsem poučena, příště nebudu líná a udělám spodní sukni celou a zvlášť.
Správné renesanční šaty by měly mít vespod krinolínu. I tyto jsou vespod vyztužené, ovšem nikoliv železem. Protože sukně nechtěla držež tvar a škrobení kvůli nestálosti barev nepřichází v úvahu, musela jsem něco vymyslet. A tak jsem uřízla PETláhev, odřízla hrdlo a vstrčila dovnitř panenku. Krinolína je na světě a šatičky už krásně drží.
Jako modelku jsem zvolila Gizelu. Je to moje nejnovější panenka, která nemá nic na sebe a hlavně na jinou panenku mi šaty nepasují. Sice velikost by měla sedět všem, ale jedna má moc rozevřené prsty na rukou a neprostrčí tedy ruce rukávy, jiné nedají ruce od těla, a tak mají příliš mnoho materiálu v podpaží.




Zdroj: http://kerria.pise.cz/227-renesancni-saty.html

Žádné komentáře:

Okomentovat